Guide om Arbetstankar och Volymtankar Bypass koppel

Guide om Arbetstankar och Volymtankar Bypass koppel

Inläggav Cocacola » tis 08 aug 2017, 14:44

När är det Jag behöver en Arbetstank? frågar du dig själv ,

Ska försöka hålla det på en enkel nivå,,
Om flödet som ska distribuera energin ( värmen) till ditt hus är mindre en vad värmepumpen kräver för att kyla sin process då behövs en Arbetstank som utjämnar flödet . Tankens uppgift är att möjliggöra den besparingskalkyl vi får genom våra tillverkares Beräkningsprogram, Den skapar alltså dem driftförutsättningar som krävs för en lång livslängd , säkerställande av besparing ,
låga övertempereringar gentemot beräknat börvärde .

Har man en VP och ett äldre radiatorsystem där VP har en hög effekttäckning.( redan efter 50% behöver man en Tank om man ska hård dra det) Jag ser idag skrämmande underlag där rena fel begås och säljare som står och säger så här har vi gjort i 10år :o
Det innebär inte! att det är rätt .
Har ni frågor om Arbetstankar kan ni ställa dem Här ,

Volym Tank...
Den gång man kan behöva någon form av volymtank är det enbart som knäppkärl .
har vi tex ett 55/45 system för radiatorer på 12 kw .
vi tar en hög effekt täckning och monterar en 10,5 kw vp .
Nu är volymen och växlingsytan på elementen så pass stora att inget
volymkärl är nödvändigt .
så volymtankslösningar går bort i min bok.
vill man ha en säkrare, längre gångtid , mindre starter , 99% termostatdrift som reglerar bort solinträngningar och annat som påverkar inomhustempen väljer man principen arbetstank,

Bypass koppel .
Eller som det egentligen är ,, Ett delflödes koppel..
Det fungerar bara som det ska om flödes behovet är mindre i värmepumpens krets en det som skall vara i värmesystemets krets .
Det blir drift fall där det blir pump i serie ( för höga flöden i värmesystemet ger för varma returer) Det finns driftfall där det går baklänges i kopplet , varmt vatten går tillbaka på värmepumpens retur och den stannar .. Är det någon som förespråkar delflödeskoppel måste han/hon ha VVS tekniska kunskaper ,
Det duger inte med något tyckande som tyvärr figurer i värmepumps kretsar..

UVL har tagit fram ett delflödeskoppel och anpassat det helt för Thermias invertrar
Mig veterligen är vi unika med det då den säkerställer allt som värmekretsen och värmepumpen behöver vid alla drift tillfällen .
Vid den sista efterservicen jag gjorde då det fortfarande va värmebehov låg värmepumpen och reglera på 0,5° under börvärde och räknade behovet ... Det är fantastiskt bra
Är du ute efter en Inverter ? Den kan kopplas både med Arbetstank och UVL delflödeskoppel för optimala besparingar .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Cocacola

Re: Guide om Arbetstankar och Volymtankar Bypass koppel

Inläggav Cocacola » ons 06 sep 2017, 18:11

Fick en fråga gällande förluster i en arbetstank i dag via telefon ,

En kund får in en värmepumps försäljare som påstår att en 300 liters tank skulle under varma delen på året i princip vara en katastrof :o
Då Tankarna är "hyffsat" isolerade och värme transporteras via temperatur skillnader .. vi har 20 g i pannrummet och 30 g i tanken tex under den varma tiden ... säger någon nu att det är en katastrof med en arbetstank tycker jag ni ska visa dem dörren ut,
:)
dem få Watt den läcker är huset tillgodo , ni har också en termostat på radiatorn i pannrummet ,, energin kostar lika mycket från tanken eller från radiatorn ,
Tanken om den är nödvändig för att få in önskad effekt är till
för att säkerställa driften och möjliggöra besparingskalkylen ,
En erfaren Värmepumpstekniker ser på plats om en Tank behövs
eller inte ,,
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Cocacola

Återgå till Projektering