beräkna borrhål till ett hus

Hur beräknar man ett system?
Ska du bygga ut fastigheten och behöver man tänka på något?

beräkna borrhål till ett hus

Inläggav Cocacola » fre 26 maj 2017, 20:54

Ja hur gör man ?
det första är att beräkna hur många kwh i kyleffekt som värmepumpen ska hämta hem ( det som är besparingen )

sen får man titta på vad värmepumpen kräver för KB temperatur för att kunna producera den temp som systemen kräver för att säkerställa hygienkraven ,( din inomhus temp och temperatur på varmvatten)

jag fick denna fråga mailad till mig och ombedd att svara här,

vi tar ett hus som har en toppeffekt på 20 kw
oavsett vilken värmepump /storlek du väljer
räkna på att uttagen kyleffekt balanserar med den temp din värme pump behöver för att kunna producera i dem temperaturområden den skall jobba
behöver tex värmepumpen 0 grader in på KB för att kunna producera
60-65° beroende på vilket märke man väljer så skall ! du borra efter det .

Djupet och kollektor storlek
det är beroende på vilken KB Pump tillverkaren valt ,
hur ansvarig installatör dim rörstorlek mellan kollektor och vp ,
Vi i Branschen brukar säga 3° delta på kalla sidan som flöde vid 0 in på kb . men har borrhålet stått still ett tag som det blir med en arbetstank har du i sthlm 7-8° grader in på kb ,
tittar vi på en G3 17KW vp ,,, har man +8° in lämnar den ca 4KW! till i kyleffekt på samma flöde som vi 0° in 1,13 lps
ja då blir deltat ca 4° istället .
Det viktigaste man skall göra vid såna här fall är att mäta vart förångningen hamnar ,
vid såna här flöden som jag skriver om till en villa vp är det viktigt med 2 hål och en rätt! dimensionerad ledning fram till borrhålen , Det skall ! monteras flödesdokumenterade ventiler så man kan justera in KB-flödet på varje energikälla .
som i detta fall tex med en 55/45 rad system och en UVL arbetstank
2*220 meter borrning får vi en besparing på 39665 KWH

tittar jag på beräkningen som jag fått skickad till mig :o ser ut som den som gjort det valt ett hål på 318 meter !!
för det krävs det en jätte bosterpump!
tar amn det på 2 hål har man nästan -4 in på KB vid dut
då belastar man hålen med 123kwh per meter och år om allt är aktivt ,
Det är enligt mig på gränsen och tråden är tunn,

för att få en bra KB temp även vid DUT och så att den passar kompressorns kurva så är mitt förslag på 90,14KWH
drift förutsättningarna Måste säkerställas ..
Tyckande från amatörer bör ni bortse ifrån ,, fråga alltid en tekniker med dokumenterade kunskaper inom värmepumpsinstallationer
En Bra anläggning kostar lite mer i incitament ögonblicket ,
men den ger dig en lång trygghet och glädje
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Cocacola

Återgå till Beräkning